Kenangan Aku : Cerita Budak Hostel - II

Biasa la kat mane-mane institusi, mesti ada authority yang kene in charge hal ehwal orang-orang kat dalamnya. Kalau kat sekolah, ada cikgu disiplin, pengawas dan sebagainya. Kat hostel pulak kitorang ni bawah jagaan warden. And bawah warden pulak ada satu badan neh yang bertanggungjawab uruskan hal-hal berkaitan penempatan student. Kat hostel aku badan ni dikenali sebagai BAPENA (Badan Penempatan Asrama).

BAPENA ni biasanya in charge atas benda-benda hak milik asrama yang digunakan student. Contoh kalau student ade masalah loker ke pintu terkunci, memang kitorang panggil BAPENA la nak setelkan benda ni. Dorang memang ada dibekalkan ngan alatan khas untuk kopakkan benda-benda ni. Selain tu, peranan BAPENA gak penting bila ada student baru masuk. Haa kat sinila cerita pasal senior paling ganaz yang aku pernah kenal ni bermula.

Hari kedua lepas kitorang mendaftar, selain kena jalani orientasi kat sekolah, kitorang pon kene orientasi gak kat asrama. Nama pon sekolah berasrama kan. So, yang conduct orientasi ni BAPENA yang aku cite jap tadi tu. BAPENA ni memang setiap tahun diambik dari kalangan form 5 je. Sebab kerja dorang ni babitkan banyak penggunaan tenaga fizikal, so normally, yang terpilih tu adalah yang dalam kalangan berbadan tough, besar, dan asset yang paling pentingà bermuka bengis. Ada 4 ahli dalam BAPENA ni. And dorang tinggal dalam dorm dorang tersendiri. Sejak aku form 1 dorm BAPENA ni memang tak nah berubah tempatnya : nun di hujung tingkat 3 sebelah bilik ampai and toilet.

5 taun aku dok situ, aku rase ketua BAPENA, or even, form 5 yang paling ganaz tahap the hulk yang aku pernah jumpa/kenal, adalah ketua BAPENA time aku form 1. Senior yang in charge kitorang untuk orientasi kat asrama, haha sampai mati aku takkan lupe name dieà Kak Suhana (ea macam familiar lak bunyik die, cam name fb seseorang, agaknye orang gan name ni memang cenderung jadik pembuli tak, ahaha (larikkk!! ). So, kak suhana ni memang dikenali sebagai form 5 yang paling ditakuti la mase tu. Die cakap biase gan kitorang pon denga cam die maki je. Terserempak kat koridor malam-malam aku rase cam die datang nak belasah aku. Tapi fortunately,  budaya ragging kat hostel aku ni memang da tak belaku lagi la, sebab warden da warning awal2, so selamat la, tapi kitorang tetap kena bahan melalui medium yang lain. Hah, benda typical yang dialami sumer freshies , atas alasan nak suro dorang sume kenal seniors : mintak signature sumer student form 5. Pffft.

Mintak signature memang dengar cam senang, Tapi bukan sumer senior ni senang-senang je bagi signature dorang, before dapat signature tu kompom la kene dera macam-macam dulu. Kalau nasib baik sikit kene suroh nyanyi je, dapat yang radical, kene kirim salam kat abang form 5 la, jerit tepi tembok wat announcement bagi satu hostel dengar, kene suro amikkan ration kat dewan makan, and macam-macam lagi. Tapi sebenanye kadang aku seronok gak, especially bila disuro menyanyi, dapat gak chance release tension, walopon akak tu jadik tension denga sore aku, hakhak, lantak la, da ko yg suro nyanyi.

So, berbalik kepada cite kak suhana ni, die punye signature la yang paling susah nak didapat. Kadang tu kalau ade budak datang die pure-pure tenga tido la, baru nak mandi la, paling menjengkelkan kalau dia buat bodo je bila orang mintak signature die. Zalim kan? Bagi aku plak, lepas try beberapa kali, akhirnya die setuju gak nak bagi signature die kat aku. And aku gak antara orang terakhir yang dapat signature dia sebab besoknye da dateline. Time tu memang happy la tak terkira, sebab bila dia da sign kat buku aku ni, lengkapla mission aku. Paling bangga gak sebab aku ni antara beberapa orang je yang dapat signature die.  And aku pon memang da prepare mentally la kat benda-benda mengarut yang dia bakal suro aku buat nanti. Yela, sebab reputasi die sebagai form five yang paling ganaz dalam tempoh sedekad. Die suro terjun dari tembok pon rasenye aku sanggup je buat kot. Time tu memang da desperate sangat. Tapi aku tak tau kenapa, sebab aku comel sangat agaknya, kali ni die tak denda pape pon. Die teros bagi signature! Bertuah gile aku! Rase cam nak wat gelek gerudi inul je.  Tapi korang nak tau,aku langsung tak gumbira time tu…. Eh kenapa pulak? Em Sebab..sebab..

…….sebab dia sain pakai liquid paper!  Binawe!!!!

Haha hadoii, nasib la, walopon x nampak sain tu, tapi dujane tu da bagi signature dia, so keje aku da setel. Malam pon tiba, time ni kitorang kene panggil lagi pegi bilik BAPENA, dorang nak cek buku signature kitorang. Form 5 yang laen pon ade, so memang sesak la dorm yang tak besar mana tu. Malam ni sebenanye memang istimewa sket bagi aku : sebab selain jadik malam yang paling menakutkan dalam idop aku, pada malam ni gak telah berlakunya satu peristiwa yang kelakar nak mati. Hahahahahaaaaa (sori aku takley bendung ketawa tiap kali terpike mende ni XD)

Disebabkan kekangan masa and kerenah senior yang mengada-ngada cam aku cite tadi, ada la sebahagian dari kitorang yang tak berjaya mencompletekan tugasan dorang ni. Yang tak cukup signature tu memang kene setel habis-habisan la, aku and beberapa yang lain yang cukup signature pon kene bahan same, sebab dorang pakai konsep “one for all and all for one” , kalau dalam bahasa pujangga, kerana nila setitik rosak susu sebelanga lah. So sume kene. Time tu memang da ramai la yang nages. Tapi aku tak nanges taw sebab aku macho, haha, aku pon tak nampak sape yg nanges sebab time tu da light off, lampu sume da padam. Aku pon tunduk je time tu. Tengah-tengah situasi tegang tu, tetibe… krakkk…bam!!!! And tetibe suasana jadik senyap. Aku jadik curious gile sebab dari tempat aku besila memang tak nampak pape, sebab da gelap. Tapi  korang agak-agak la, ape yang belaku senanye? Bunyik ape sebenanye tu tadi??

Ahaahaaaa…..

Bagi yang malas nak meneka, meh aku bitau. Bunyik tadi tu sebenarnya dicetuskan oleh katil kak suhana yang telah pon patah. Ye, kak suhana punye katel patah sebab tak mampu nak menampung berat mereka-mereka yang duduk di atasnye. Aaa lawok-lawokk! Abes sampai lime nam orang duduk satu katil tu, katil kayu plak tu, mane tak patah!! Hakhak, tapi time tu sebab kitorang sume masih lagi nga dalam mode ketakutan, so bende tu x lawak sangat, aku tak denga ade orang gelak pon. Tapi bila da balik dorm lepas abes kene setel malam tu memang aku pakat gelak guling mengilai-ngilai lar gan memembe aku!! Warghahahahaaaa!!

Satu je yang aku pike lepas da xde sore nak gelak : hah dendam liquid paper aku da terbalas! Tido lantai la ko malam ni suhana oiii, miahaahah!!

Akan disambung…….err kalau  aku rajen la, kihkih ^^


4 Responses
  1. Unknown Says:

    nma dia suhana erk??
    sebijik ngn nama mak ak hahaha..
    kejm giler minah tuh,,


  2. Iman Says:

    cepat gile ko kumen!!
    hakhakk memang zalimm, tapi naseb la aku kene camni je, ade membe aku tu kene suro berdiri atas krusi satu jam dlm bilik die, pompuan saiko, hahaa



  3. Iman Says:

    haha, aq x reti wat post pendek2 =p


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...