Kenangan Aku : Cerita Budak Hostel - I


haii readers..!

Kali ni aku nak bawak korang menjelajah ke zaman silam plak. Tapi tak la silam sangat sampai ke zaman dinasour.  Melampau la tu, aku takdek mesen masa cam nabil, huhu. Zaman tuk kaduk?  pon bukan.  Zaman penjajahan portugis? Atuk aku pon x lahir lagi kot.
Sebenarnya aku nak cite balik kenangan time aku muda mudi dulu, bukan nak kate skang aku da tua, aku muda lagi still, cuma tak la semuda dahulu kala. Oke2 sebelum aku merepek lebih jauh lebih baik kita mulakan story telling ni skang. jeng jeng jeng..

Dulu time sekolah menengah aku belajar kat satu sekolah berasrama kat Kluang. Honestly, before ditawarkan tempat kat situ aku tak nah tau pon sebenanya yang sekolah ni wujud. Siyes! memang taknah denga name die seumo idop! Haha, walhal jarak die dari rumah aku tak la jauh mana, adala dalam sekangkang otromen jek. Kluang ni sebelah daerah tempat aku tinggal. Kalau naik kete dalam 40 minit je da sampai. tapi kalau ayah aku bawak kete stail speed racer, tak sampai 30 minit kadang bole sampai. Dan jarak yg dekat nila sebenarnya antara factor utama sebab kenapa aku terima tawaran nak sekolah kat situ. Senang nak balik bai. tak yah naek bas ekspres segala bagai, naik Johore Motore (bas ting tong) pon da bule balik.

Before aku masuk sini, aku memang mempunyai pandangan yg sangat skeptical pasal sekolah asrama. Yela, da dari kecik akak abang ngan kekawan dok sogok aku ngan citer hantu yang memang sinonim gile gan mane-mane sekolah asrama, so memang la akhirnya aku membesar jadik seorang penakut! Aku ingat lagi, lagi seminggu aku nak bertolak dujane dua ekor tu stil cite mende2 menakutkan ni kat aku. Eh Macam dorang penah skola asrama la plak! Tapi nasib la, dalam takut2 tu, aku berani gak pegi mendaftar. huhu aku memang hero la!

Sampai kat sana je, tak daftar lagi aku da dapat sorang akak angkat. Bukan la sebab aku ni terlalu comel sampai baru turun kete teros ade orang minat nak berkenalan, tapi sebab memang da macam tu prosedurnya. Setiap budak form 1 or form 4 yang baru daftar masuk, akan dibagi akak/abang angkat. Tujuannya sebagai guide kita la. Yela budak baru masuk, ape pon tatau lagi. Jadi bila da ada someone yang boleh tolong tunjuk ajar, sekurang-kurangnya budak baru bole adapt cepat sket. Dan taun-taun mendatang lepas tu, bila da masuk upper form, aku pon merasa la jadik kakak angkat gak. Tapi itu cerita nanti. Sekarang ni kita masih lagi di peringkat hingusan ye kengkawan. (aku pon tak paham asal beginner selalu diconsider hingusan. Ape orang dewasa tak penah berhingus ke? Ha?ha?)

So, biasala duduk asrama. Memang setiap masa terikat ngan peraturan. Sampai nak tido pon ikot peraturan gak. Light off 11.30 pm, means sume lampu tutup.  Budak-budak form 1 memang tak dibagi stay up. Sebab senior kate takde keperluan. Memang takder keperluan pon. Baru masuk sekolah, homework pon tak derk lagi.  Ape barang ye tak nak stay up? So, hari pertama aku kat situ berjalan tanpa ada pape benda istimewa sangat yg berlaku. And thank god, takde pape yg menggangu tido aku malam tu (if u know what I mean).

 To be continued….

*coretan akan datang : cerita pasal senior ganaz ^^ nantikan…
3 Responses
  1. syamimi omar Says:

    ok2..ari ni aku kumen benda berkaitan..
    aku taw skolah kau lot!!!!!!!! yeahhhhh aku hero..hihi..=p
    beginner x diconsider hingusan tp bebudak y hingusan..besa la sbb masa tu hingus ko lg byk dr org dewasa..miahahahahah


  2. Unknown Says:

    wooo
    budak manja anak mak cm ko pun rupenya duk asrama dulu hahahaha..


  3. Iman Says:

    yela mimi, ko memang hero tamil la, hahaha

    aku makin dok asrama jadik makin manje, lalalala


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...