mengidam bukan semata-mata gejala mengandung!! *ini fakta!*

- dipetik dari Bernamahapantah
17 Julai 2011

Orang selalu cakap kalau mengandung mesti mengidam itu ini ; nak buah delima la, udang galah la, dah tu mengidam plak benda2 yang bukan senang nak caghi. contoh nak buah delima yang ade kat tepi rumah mak limah aje, buah dari pokok laen tak nak, tak same katenye. kalau mak limah tu bukan keturunan haji bakhil senang la, tapi buatnye die tak nak kasik betol, or tepi rumah die memang tak penah langsung ade tumbuh pokok buah delima camne? or takpon mak limah tu memang tak wujud langsung dalam dunia ni? sape nak jawab?
tak pon mengidam nak udang galah yang ayer masin punye. laki ko kene cipta spesies udang galah baru la nmpaknye demi nak melunaskan permintaan mengarut ko ni. ni bukan mengidam namenye! ni mengida-ngida! (disebut juga mengada-ngada).

tapi de sebalik suma ni, perlu ditekankan bahawa gejala seperti ni bukan hanya dialami pompuan mengandung je.   (yg dimaksudkan di sini gejala mengidam bukan mengada-ngada yew) manusia normal seperti aku dan kau juga boleh mengalaminya. hatta haiwan dan binatang buas seperti singa, lion, cub, ariel sharon dan benjamin netanyahu pon bole mengidam. mengikut kajian, keadaan ini bole belaku seandainya subjek didedahkan dengan sumber idaman (benda yang dingidamkan) dalam skala waktu yang tertentu menyebabkan hormon2 tertentu dalam badan mula bertindak lantas mencetuskan reaksi yang dipanggil mengidamempelam encephalatus, atau lebih mesra dalam kalangan orang melayu dengan nama panggilan mengidam.

menurut pengkaji, gejala ini tidak mengancam nyawa, akan tetapi sekiranya tidak didapatkan objek ngidaman pesakit dalam jangka masa yang cepat, pesakit akan berisiko tinggi untuk mengalami kesan-kesan sampingan yang menjengkelkan orang sekeliling termasuklah mengalirkan ayer liur tanpa henti ke karpet parsi ibunya yang baru dibeli, atau merengek-rengek seorang diri tanpa sebab.

penulis juga sedang mengalami gejala ini. diharapkan pembaca yang bersimpati dapat membantu dalam menangani penyakit yang serius ini. objek ngidaman saya tak susah untuk didapatkan, jika nak dibandingkan dengan buah delima rumah mak limah dan udang galah air masin.
saya hanya mahu benda ini:




Canon EOS 40D je, bole ea bang? ala...huhuhu.. =(
5 Responses
  1. ..SuRaYa.. Says:

    zaman dah moden dan berteknologi canggih..mengidam CANON EOS 40D.fuuhhh..


  2. woi..ngidam ar bnd murh.. sng nk dpt..
    cian ank cacing dlm perut ko dpt mak cm ko..
    ngidam bnd pelik2.. hahahaha


  3. iman Says:

    suraya: da tahap meroyan da neh! XD hakhak

    gile tdo : bukan ku pinta lahir sebegini!! =P


  4. mushroom Says:

    ini bukannya ngidam nak makan hahaha


  5. iman Says:

    hahaha! ni trend ngidam zaman skang mushroom, XD


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...